CineLounge Houten is al ruim zeven jaar niet weg te denken uit het straatbeeld bij het Rond. Veel Houtenaren hebben al wel eens een bezoek gebracht aan de bioscoop. Maar hoe gaat het allemaal achter de schermen bij de mensen die werken voor het bedrijf? Ik, Redacteur Michael Jupijn neem een kijkje achter de schermen bij CineLounge.

De lange gang richting de uitgang gezien vanuit de kassa's

De lange gang richting de uitgang gezien vanuit de kassa’s, vlak voordat de zalen starten met de voorstelling.
Foto: Michael Jupijn

Het pand van CineLounge is niet te missen. Buiten staat er met koeienletters “Bioscoop” op. Ik ga met de roltrap omhoog, want de zalen zitten boven de winkels van Het Rond. Aan het eind van een lange gang loop je meteen recht tegen de kassa’s aan. Daar word ik welkom geheten door de leidinggevende van de avond, Tom Janmaat (27). Hij start de rondleiding door het pand, beginnend bij de personeelsruimte. Een erg knusse ruimte waar je tijdens de pauze even tot rust kan komen. Voor het meelopen door het pand moet ik wel in het zwart gekleed zijn; zo zijn de huisregels voor medewerkers.

Kassa
Omgekleed en wel loop ik door een deur langs de kassa’s. Dat is misschien wel het kloppend hart van de bioscoop: zonder kassa’s verkoop je geen kaartjes en dan zit er niemand in de zaal. Achter de kassa’s is het altijd het drukst. ‘Mensen reserveren vaak de kaartjes al thuis om zo zeker te zijn van een plek in de zaal’ vertelt Tom. ‘Ze moeten hier ook op tijd zijn, want met een reservering moet je vijftien minuten voor aanvang van de film je kaartje hebben opgehaald. Als het erg druk is dan worden de reserveringen aan de wachtende gasten vergeven. De kans dat je dan geen kaartje hebt is aanwezig.’ Je hebt twee soorten kaartjes bij CineLounge. Normale kaartjes voor beneden in de zaal, maar ook speciale VIP plekken.

Club Lounge
Speciaal voor de mensen die een VIP plaats kopen is er naast de kassa een Club Lounge. Om even extra tot rust te komen voordat de zaal open gaat, en je kan gaan genieten van een leuke filmavond. Je kan hier ook alvast een drankje bestellen. In de VIP lounge zitten ook Willem (67) en Sarah (65). Zij gaan vanavond  naar ‘Patriots Day’, een film over de aanslagen bij de Boston Marathon in 2013. Het stel gaat vaker naar de bioscoop hier. ‘Eigenlijk voor de rust en de extra service die je krijgt in de zaal’, zegt Willem. Sarah is het met haar man eens. ‘Ik ben toch veel te oud om naar een grote bioscoop te gaan. En tenslotte is de bioscoop niet zover bij ons huis vandaan dus dat komt ook goed uit.’

Eén druk op de knop en er komt een medewerker naar de stoelen om je bestelling op te nemen.
Foto: Michael Jupijn

Service bij de stoelen
Het is donderdagavond acht uur en de eerste film begint al over vijftien minuten. Dat is het moment dat de eerste zaal geopend is voor het publiek. Boven bij de balkonloge heerst er nu nog rust. Op deze etage kunnen veel minder mensen zitten dan beneden in de zaal. De bezoekers worden welkom geheten door de host Meike (20). Zij werkt hier net een maand maar het is niet aan haar te zien. Het is of zij het al jaren doet. Ze begeleidt de mensen naar de stoelen en legt uit hoe het concept van CineLounge werkt. In de meeste bioscopen loop je als bezoeker naar een buffet en bestel je je eten. Hier komen ze, net zoals in een café, gewoon naar de stoelen toe. Een druk op de knop en het personeel staat binnen een paar minuten bij je om voor en tijdens de film je bestelling op te nemen. Dat geeft een extra service want je hoeft nergens voor uit je stoel en je mist niks van de film. Behalve als je naar de WC moet.

Hier worden alle drankjes gemaakt voor de gasten in de zaal. Naast frisdranken kan je ook een alcoholische versnapering nemen.

Hier worden alle drankjes gemaakt voor de gasten in de zaal. Naast verschillende soorten frisdranken kan je ook alcoholische versnaperingen nemen zoals bier en cocktails.
Foto: Michael Jupijn

Menukaart
Als je de zaal verlaat zit meteen links de bar van de balkonloge. Bij veel bioscopen is het zo dat het voor de film en tijdens de pauze het drukst is om eten en drinken te bestellen. Hier gaat het eigenlijk de hele tijd door. Mensen komen de zaal in, pakken de menukaart en drukken meteen op de knop om eten en drinken te bestellen. De keuze op de menukaart is groot. Van cola en sinas kan je zelfs ook heerlijke cocktails bestellen en een lekker goudgeel biertje staat ook op de kaart. Met eten kan je ook alle kanten op. Van M&M’s tot kaasplankjes, en zelfs porties bitterballen kunnen besteld worden. Opvallend is wel dat ze geen popcorn verkopen in deze bioscoop. Meike weet waarom ze dit doen: ‘Door geen popcorn te verkopen onderscheiden wij ons van de andere bioscopen.’  Nu er ook bezoekers in de andere zalen mogen zitten is het topdrukte bij de bar. Een handje helpen tijdens de drukte kan geen kwaad en ik help de medewerkers graag mee. Bestellingen met grote cola’s, biertjes en bitterballen vliegen mij om de oren.

Het vieze glaswerk wat uit de kleinste zaal van het pand komt.

Het vieze glaswerk wat uit de zaal terugkomt.
Foto: Michael Jupijn

Verrassing uitdelen en opruimen maar
22:00 uur, de topdrukte is voorbij. Alle zalen zijn ingelopen en films lopen alweer langzaam richting hun einde. In de bar is de rust weer teruggekeerd en wordt er alweer schoongemaakt voor morgen. Al snel nadat de laatste bestelling komt is de eerste film alweer afgelopen. Meike pakt haar schaal met verrassing want de VIP’s krijgen bij het verlaten van de zaal nog een lekker stukje snoep mee om zo hun avond af te sluiten. Als iedereen boven de zaal heeft verlaten begint het opruimen van de zaal. Alle glazen, bekers en bakjes worden opgehaald en teruggebracht naar de keuken. Gasten eten en drinken best veel, zo blijkt uit de vaat de uit de zaal komt. Al het glaswerk wordt boven in de glazenwasser gestopt en de rest mag naar beneden om daar in de vaatwasser gestopt te worden. Zoveel vaat uit één zaal! Dat je zoveel kan drinken op een avond. De  medewerkers moeten blij zijn dat ze het niet hoeven af te wassen want dan waren ze nog wel even bezig geweest.

Elke dag zijn er weer nieuwe mensen voor een voorstelling en willen de nieuwe bezoekers net zo welkom worden geheten als de gasten die de avond ervoor in de zaal zaten. Service met een glimlach van al het personeel dat er in het pand rondloopt. Van de medewerkers achter kassa, die je begeleiden naar de zaal tot degene die jouw drankjes maakt en brengt. Alles voor de extra service naar de bezoekers toe.